Worden wie je bent

Wij vinden het belangrijk dat kinderen mogen zijn, blijven en worden wie ze in hun diepste kern zijn. We investeren veel tijd en energie in de ontwikkeling van kennis en vaardigheden, van talenten en wensen, van leren samen werken. Cognitieve talenten liggen veelal meer aan de oppervlakte in het onderwijs, wij vinden het belangrijk om ook bewust aandacht te geven aan andere talenten. Ook talenten als sportiviteit, verbeeldende kracht, mensen met elkaar kunnen verbinden of communicatieve vaardigheden verdienen aandacht en waardering. We hebben oog voor mooie eigenschappen zoals verdraagzaamheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid, dapperheid. Eigenschappen die belangrijk zijn om je te ontwikkelen tot een betrokken wereldburger die middenin de samenleving een verbindende rol speelt. Een gezamenlijke samenleving waar iedere wereldburger recht heeft op zijn of haar eigen levenswijze, identiteit en geloof.

Het is voor iedere wereldburger van groot belang om jezelf te mogen zijn. Op De Roos bieden we kinderen de veilige omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen en ontplooien. We leren kinderen dat ze mogen zijn wie ze in hun diepste kern zijn, en bieden handvatten om te ontdekken wie ze zijn.

Onze slogan is: "Worden wie je bent" en daarbij horen de volgende Parels van Uitmuntendheid;
1. Godsbesef: Rentmeesterschap, dienstbaarheid en geduld;
2. Verdraagzaamheid: Diversiteit, respect en empathie;
3. Rechtvaardigheid: Barmhartigheid, gelijkwaardigheid en altruïsme;
4. Zelfbeschikking: Zelfstandigheid, zelfrespect en kritische betrokkenheid;
5. Kwaliteit: Goede beheersing van duurzaamheid, kennisgierigheid en creativiteit;
6. Transparantie: Communiceren, integer handelen en zich verantwoordelijk voelen;
7. Samenwerking: Met optimisme handelen vanuit gemeenschapszin.


Visie op onderwijs

Elke leerling, met wat voor geloofsovertuiging dan ook, is welkom op onze scholen. Onze scholen zijn gewone basisscholen, waar kinderen kennis en vaardigheden opdoen en een basis leggen voor hun verdere leven, maar ze zijn ook bijzonder, omdat ze dit doen vanuit het islamitisch geloof. Wij geloven dat onze islamitische identiteit het ons verplicht het best mogelijke onderwijs aan onze kinderen te bieden. Wij maken authentiek leren mogelijk door samen te werken als een lerende organisatie; in veiligheid en vanuit erkenning en wederzijds vertrouwen. Door ons onderwijs regelmatig te evalueren en te verbeteren, streven wij naar perfectie (Iḥsân). Wij geloven dat ieder kind talent in zich heeft. En zien het als onze taak om elk kind de mogelijkheid te geven dat optimaal te ontwikkelen, rekening houdend met de specifieke behoeften van het kind. Voorwaarde voor een goede ontwikkeling is een veilige en prettige leeromgeving. Wij zien onze scholen als optimistische, toekomstgerichte en kwalitatieve gemeenschappen. Aglâq (goed gedrag) is belangrijk op onze scholen. Wij geloven dat een kind pas kan slagen in de samenleving, als sociale en betrokken wereldburger, wanneer zijn of haar karakter en gedrag goed gevormd zijn. Ontwikkeling van sociaal-emotionele intelligentie (gedrag) vinden wij daarom minstens zo belangrijk als cognitieve intelligentie (kennis).

De wereld en het onderwijs zijn continu in beweging, zo ook onze scholen. Maar onze diepste kern, onze identiteit, is een gegeven. Het is voor iedere wereldburger van groot belang om jezelf te mogen zijn. Op De Roos bieden we kinderen de veilige omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen en ontplooien. We leren kinderen dat ze mogen zijn wie zijn, en bieden handvatten om te ontdekken wie ze zijn.

Visie op identiteit

Bij ons bepaalt de islamitische identiteit het voornaamste verschil in het onderwijs. Ons streven is onze leerlingen een sterk islamitisch bewustzijn mee te geven. Wij willen bereiken, dat zij zich niet alleen moslim voelen, maar ook de islamitische waarden
begrijpen en overtuigd en zelfstandig kunnen toepassen. Wij zijn er op gericht onze leerlingen te brengen tot kennis van de schepper Allah en hen te leren op welke wijze er sprake kan zijn van een persoonlijke geloofsrelatie met Allah vanuit de gehoorzaamheid aan Zijn Woord.
Door onze leerlingen te ondersteunen in de bewustwording hiervan, helpen wij de kinderen te "Worden wie ze zijn". Door op jonge leeftijd al op een positieve manier bewust te zijn van hun identiteit, geven wij ze een stevige basis mee om in hun verdere leven
vanuit hun eigen geloofsovertuiging de wereld te verkennen, anderen te ontmoeten en hun waarden te delen. Wij proberen elk kind zelfbewust en weerbaar te maken om straks zijn plaats in de samenleving te kunnen innemen vanuit een islamitische identiteit.

Als je voor De Roos kiest, kies je voor een schoolklimaat waar gedrag centraal staat. Wij geloven dat een kind pas kan slagen in de samenleving, wanneer zijn of haar karakter en gedrag goed gevormd zijn. Ontwikkeling van sociaal emotionele intelligentie
(gedrag) vinden wij minstens zo belangrijk als cognitieve intelligentie(kennis).
De leerlingen krijgen vanuit deze missie en visie elke week godsdienstles van een vakleerkracht godsdienst. Op school worden de eigen feesten: Ramadan en het Offerfeest uitgebreid gevierd.
In de middag vindt voor leerlingen vanaf groep 6 het middaggebed plaats. De lesdag eindigt op de vrijdag om 12.00 uur zodat leerlingen en leerkrachten in de gelegenheid worden gesteld deel te nemen aan het vrijdagsgebed in de moskee.

De Roos haalt wereldse zaken naar binnen en geeft ouders en kinderen woorden aan wat er in de binnen- en buitenwereld van kinderen gebeurt. We staan midden in de samenleving en willen de kinderen een brede en verdraagzame blik meegeven om tot een gezamenlijke samenleving te komen waar iedere wereldburger recht heeft zijn of haar eigen levenswijze, identiteit, en geloof. Vanuit een soennitische grondslag proberen we de leerlingen een sterk islamitisch bewustzijn mee te geven, zodat ze zich niet alleen moslim voelen, maar ook de islamitische waarden begrijpen, daarvan overtuigd zijn, en die zelf kunnen toepassen. We zien elk kind als een uniek schepsel van Allâh, met een authentieke aanleg tot het goede (fitra). Het is onze eerste taak om het kind te helpen om die aanleg te ontplooien en het goede te verwezenlijken.